6. Sınıf Yeni Türkçe Müfredatı Kazanım ve Açıklamaları (2017)
T.6.1. DİNLEME/İZLEME
T.6.1.1. Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen olayların gelişimi ve sonucu hakkında tahminde bulunur.
T.6.1.2. Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen, bilmediği kelimelerin anlamını tahmin eder.
Öğrencilerin tahminlerini kelimelerin sözlük anlamları ile karşılaştırmaları sağlanır.
T.6.1.3. Dinlediklerini/izlediklerini özetler.
T.6.1.4. Dinledikleri/izlediklerine yönelik sorulara cevap verir.
T.6.1.5. Dinlediklerinin/izlediklerinin konusunu belirler.
T.6.1.6. Dinlediklerinin/izlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu tespit eder.
T.6.1.7. Dinlediklerine/izlediklerine yönelik farklı başlıklar önerir.
T.6.1.8. Dinlediği/izlediği hikâye edici metinleri canlandırır.
T.6.1.9. Konuşmacının sözlü olmayan mesajlarını kavrar.
T.6.1.10. Dinlediklerinin/izlediklerinin içeriğini değerlendirir.
a) Öğrencilere reklam filmleri dinletilerek/izletilerek bunlardaki mesajların ve örtülü anlamların tespit edilmesine yönelik çalışmalar yaptırılır.
b) Öğrencilerin içeriklerdeki tutarlılığı sorgulamaları sağlanır.
T.6.1.11. Dinledikleriyle/izledikleriyle ilgili görüşlerini bildirir.
T.6.1.12. Dinleme stratejilerini uygular.
Katılımlı, katılımsız,grup hâlinde ve not alarak dinleme gibi yöntem ve teknikleri uygulamaları sağlanır.
T.6.2. KONUŞMA
T.6.2.1. Hazırlıklı konuşma yapar.
Öğrencilerin verilen bir konu hakkında görsellerle destekleyerek kısa sunum hazırlamaları ve prova yapmaları sağlanır.
T.6.2.2. Hazırlıksız konuşma yapar.
T.6.2.3. Konuşma stratejilerini uygular.
Serbest, güdümlü, yaratıcı, hafızada tutma tekniği ve kelime kavram havuzundan seçerek konuşma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
T.6.2.4. Konuşmalarında beden dilini etkili bir şekilde kullanır.
T.6.2.5. Kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
T.6.2.6. Konuşmalarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır.
Ama, fakat, ancak, lakin, bununla birlikte ve buna rağmen ifadelerini kullanmaları sağlanır.
T.6.2.7. Konuşmalarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
T.6.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.6.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
T.6.3.2. Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur.
Öğrencilerin seviyelerine uygun, edebî değeri olan şiirleri ve kısa yazıları türünün özelliğine göre okumaları ve ezberlemeleri sağlanır.
T.6.3.3. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.6.3.4. Okuma stratejilerini kullanır.
Sesli, sessiz, tahmin ederek, not alarak, soru sorarak, okuma tiyatrosu ve hızlı okuma gibi yöntem ve teknikleri kullanmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.6.3.5. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
a) Öğrencilerin tahmin ettikleri kelime ve kelime gruplarını öğrenmek için sözlük, atasözleri ve deyimler sözlüğü vb. araçları kullanmaları sağlanır.
b) Öğrencinin öğrendiği kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturması teşvik edilir.
T.6.3.6. Deyim ve atasözlerinin metne katkısını belirler.
T.6.3.7. Çekim eklerinin işlevlerini ayırt eder.
İsim çekim ekleri (çoğul eki, hâl ekleri, iyelik ekleri ve soru eki) üzerinde durulur.
T.6.3.8. İsim ve sıfatların metnin anlamına olan katkısını açıklar.
T.6.3.9. İsim ve sıfat tamlamalarının metnin anlamına olan katkısını açıklar.
T.6.3.10. Edat, bağlaç ve ünlemlerin metnin anlamına olan katkısını açıklar.
T.6.3.11. Basit, türemiş ve birleşik kelimeleri ayırt eder.
T.6.3.12. Zamirlerin metnin anlamına olan katkısını açıklar.
T.6.3.13. Metni oluşturan unsurlar arasındaki geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlama olan katkısını
değerlendirir.
Ama, fakat, ancak, lakin, bununla birlikte ve buna rağmen ifadeleri üzerinde durulur.
T.6.3.14. Metindeki söz sanatlarını tespit eder.
Konuşturma (intak) ve karşıtlık (tezat) söz sanatları verilir.
Anlama
T.6.3.15. Görselden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.6.3.16. Okuduklarını özetler.
T.6.3.17. Metinle ilgili soruları cevaplar.
Metin içi ve metin dışı anlam ilişkileri kurulur.
T.6.3.18. Metinle ilgili sorular sorar.
T.6.3.19. Metnin konusunu belirler.
T.6.3.20. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
T.6.3.21. Metnin içeriğine uygun başlık belirler.
T.6.3.22. Metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı üzerinde durulur.
T.6.3.23. Metinde ele alınan sorunlara farklı çözümler üretir.
T.6.3.24. Metnin içeriğini yorumlar.
a) Yazarın olaylara bakış açısının tespit edilmesi sağlanır.
b) Metindeki öznel ve nesnel yaklaşımların tespit edilmesi sağlanır.
c) Metindeki örnek ve ayrıntılara atıf yapılması sağlanır.
T.6.3.25. Metinler arasında karşılaştırma yapar.
Metinlerin tema, konu, olay örgüsü ve karakterler açısından karşılaştırılması sağlanır.
T.6.3.26. Metin türlerini ayırt eder.
a) Anı, mektup, tiyatro, gezi yazısı türleri öğretilmelidir.
b) Metin türlerine ilişkin ayrıntılı bilgi verilmemelidir.
T.6.3.27. Şiirin şekil özelliklerini açıklar.
Şiirde kafiye, redif gibi ahenk unsurları üzerinde durulur, bunların türlerine değinilmez.
T.6.3.28. Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
T.6.3.29. Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur.
Neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme, duygu belirten ifadeler,
abartma üzerinde durulur.
T.6.3.30. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
a) Öğrencilerin haber fotoğrafları ve karikatürleri yorumlayarak görüşlerini bildirmeleri sağlanır.
b) Haberi/bilgiyi görsel yorumcuların nasıl ilettiklerinin sorgulanması sağlanır.
T.6.3.31. Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar.
Altını çizmenin, koyu veya italik yazmanın, renklendirmenin, farklı punto veya font kullanmanın işlevi vurgulanır.
T.6.3.32. Medya metinlerini değerlendirir.
İnternet, sinema ve televizyonun verdiği iletileri değerlendirmeleri sağlanır.
T.6.3.33. Bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
T.6.3.34. Bilgi kaynaklarının güvenilirliğini sorgular.
a) İnternet/yazılı (dergi, kitap, broşür, gazete vb.) kaynakların güvenilirliklerinin sorgulanması sağlanır.
b) Bilimsel çalışmalarda ağırlıklı olarak “edu” ve “gov” uzantılı sitelerin kullanıldığı vurgulanır.
T.6.3.35. Grafik, tablo ve çizelgeyle sunulan bilgileri yorumlar.
T.6.4. YAZMA
T.6.4.1. Şiir yazar.
T.6.4.2. Bilgilendirici metin yazar.
a) Öğrencilerin konu ve ana fikri belirlemeleri, buna göre giriş, gelişme, sonuç bölümlerinde yazacaklarının taslağını oluşturmaları ve ilk paragrafta amaçlarını ifade etmeleri sağlanır.
b) Öğrenciler yazılarında günlük hayattan örnekler vermeleri için teşvik edilir.
T.6.4.3. Hikâye edici metin yazar.
a) Öğrencilerin zaman, mekân, şahıs ve olay unsurlarını belirlemeleri, hikâyenin serim, düğüm ve çözüm
bölümlerinde anlatacaklarının taslağını oluşturmaları sağlanır.
b) Öğrenciler yazım kılavuzundan yararlanmaları ve yeni öğrendiği kelimeleri kullanmaları için teşvik edilir.
T.6.4.4. Yazma stratejilerini uygular.
Güdümlü, serbest, kontrollü, tahminde bulunma, metin tamamlama, bir metni kendi kelimeleri ile yeniden oluşturma, boşluk doldurma, grup olarak yazma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
T.6.4.5. Anlatımı desteklemek için grafik ve tablo kullanır.
T.6.4.6. Bir işi işlem basamaklarına göre yazar.
T.6.4.7. Yazılarını zenginleştirmek için atasözleri, deyimler ve özdeyişler kullanır.
T.6.4.8. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
T.6.4.9. Yazılarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır.
Ama, fakat, ancak, lakin, bununla birlikte ve buna rağmen ifadelerinin kullanılması sağlanır.
T.6.4.10. Yazdıklarını düzenler.
a) Anlam bütünlüğünü bozan ifadelerin belirlenmesi ve düzeltilmesi sağlanır, kavramsal olarak anlatım bozukluğu konusuna değinilmez.
b) Sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
T.6.4.11. Yazdıklarını paylaşır.
Öğrenciler yazdıklarını sınıf ve okul panosu ile sosyal medyada paylaşmaya teşvik edilir.
T.6.4.12. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
T.6.4.13. Formları yönergelerine uygun doldurur.
T.6.4.14. Kısa metinler yazar.
Duyuru, ilan ve reklam metinleri yazdırılır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Etiketler
5. Sınıf
6. Sınıf
7. Sınıf
8. Sınıf
Abartma
Açıklamalar
Ana Düşünce
Anlam Bakımından Kelimeler
Anlam Kayması Nedir
Anlama Dayalı Anlatım Bozuklukları
Anlamına Göre Cümleler
Anlatım Bozuklukları
Anlatım Teknikleri
Aruz
Aruz Ölçüsü
Atasözü
Ayrı Yazılan Birleşik Kelimeler
Bağ-Fiil
Bağlaçlar
Bağlı Cümle
Basit Cümle
Basit Fiil
Basit Fiiller Tablosu
Başlık
Başlıkların Yazımı
Belgisiz Sıfatlar
Belgisiz Zamir
Belirtili İsim Tamlaması
Belirtili Nesne
Belirtisiz İsim Tamlaması
Belirtisiz Nesne
Belirtme Sıftaları
Benzetme
Bildirme Kipleri
Birleşik Cümle
Birleşik Fiil
Birleşik Kelimeler Nasıl Yazılır
Birleşik Yapılı Kelimeler
Birleşik Zamanlı Fiiller
Birleşik Zamanlı Fiiller Tablosu
Büyük Harflerin Yazımı
Cinaslı Kafiye
Cümle Anlamı
Cümle Bağlaçları
Cümle Çeşitleri
Cümle Oluşturma
CÜMLE TAMAMLAMA
CÜMLE YORUMU
Cümlede Anlam
Cümlelerin Anlam Özellikleri
Cümlenin Ögeleri
Cümleye Çeşitli Anlamlar Katan İfadeler
Çapraz Kafiye Şeması
Çekim Ekleri - İsim Çekim Ekleri - Fiil Çekim Ekleri
Çekimli Fiil
Çekimli Fiil Nedir
Çoğul Şahıslar
De'nin yazımı
Devrik Cümle
Deyim
Deyimleşmiş Fiiller
Didaktik Şiir
Dikkati Toplama Yolları
Dilek Kipi
Dilek Kipleri
Dilek Kipleri Nelerdir
Dize
Dolaylı Tümleç
Dönüşlü
Dörtlük
Durum Fiilleri
Durum Zarfları
DUYGU ANLAMI TAŞIYAN CÜMLELER
Duyulan Geçmiş Zaman
Düşünce Yazıları
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Düz Kafiye Şeması
Edatlar
Edebi Sanatlar
Edebiyat Bilgileri
Edilgen
Ek
Ek Eylem
Ek Fiil
Ek Fiilin Gelecek Zamanı
Ek Fiilin Şartı
Ek Fiilinin Geçmiş Zamanı
Ek Halindeki Zamirler
Emir Kipi
Epik Şiir
Etken
Ettirgen
Fiiilimsiler
Fiil Cümlesi
Fiil Çekim Tablosu
Fiil Nedir
Fiiller
Fiillerde Yapı
Fiillerde Anlam Kayması
Fiillerde Çatı
Fiillerde Olumsuzluk
Fiillerde Olumsuzluk Nedir
Fiillerde Soru
Fiillerde Soru Anlamı
Fiillerin Anlam Özellikleri
Gazete Dergi Adlarının Yazımı
Geçişli
Geçişsiz
Gelecek Zaman
Geniş Zaman
Gerçek Anlam
Gereklilik Kipi
Giriş-Gelişme-Sonuç
Görülen Geçmiş Zaman
Günlük Konuşmalar
Haber Kipi
Haber Kipleri
Haber Kipleri Nedir
Hareket Fiilleri
Hece Ölçüsü
Hikaye Birleşik
Hitap Sözcüklerinin Yazımı
İle'nin yazımı
İlgeçler
İlgi Zamiri İyelik Zamiri
İlköğretim 6
İlköğretim 7
İlköğretim 8
İmla Kuralları
İnanmak
İsim
İsim Cümlesi
İsim Tamlamaları
İsim-fiiller
İstek Kipi
İş Fiilleri
İşaret Sıfatları
İşaret Zamiri
İşteş
Kafiye
Kafiye Çeşitleri
Kafiye Nedir
Kafiye Şeması
Kafiye Şeması Nedir
Kazanımlar
Kelime Bağlacı
Kelime Halindeki Zamirler
Kelime Türleri
Kelimelerde Anlam İlişkisi
Kelimenin Yapısı (Ek -Kök)
Kılış Fiilleri
Kıta
Ki'nin yazımı
Kip
Kip Kayması
Kip Nedir
Kip Tablosu
Kişi Zamiri
Kişileştirme
Kitap Adlarının Yazımı
Kitle Konuşmaları
Konu
Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Konuşturma
Kök
Kurallı Birleşik Fiil
Kurallı Cümle
Kurum Kuruluş Adlarının Yazımı
Lirik Şiir
Mani Tipi Kafiye Şeması
Mastar
Mastar Nedir
Mecaz Anlam
Mısra
Mi'nin yazımı
Miktar Zarfları
Mübalağa
Müfredat
Nakarat
Nasıl Tekrar Yapmalıyız
Nesne
Nesnesine Göre Fiil Çatıları
Niteleme Sıfatları
Noktalama İşaretleri
Olay Yazıları
Oldurgan
Olumlu Soru
Olumsuz Soru
Olumsuzluk Eki
Olumsuzluk Eki Nedir
Oluş Fiilleri
Ortaç
Ölçü
Ölçü Nedir
Ön Adlar
Özel ve Cins İsim
Özne
Öznesine Göre Fiil Çatıları
Paragraf (Parçada Anlam)
Pastoral Şiir
Planlı ve Düzenli Çalışma
Redif
Redif Nedir
Rivayet Birleşik
Sarma Kafiye Şeması
Satirik Şiir
Sayı Sıfatları
Sayıların Yazımı
SBS
Serbest Ölçü
Serbest Şiir
Ses Bilgisi
Ses Olayları
Sıfat-Fiiller
Sıfatlar
Sıralı Cümle
Somut Anlam
Somut ve Soyut İsim
Soru Eki Mi
Soru Sıfatları
Soru Zamiri
Soru Zarfları
Soyut Anlam
Söz Sanatları
Sözlü Anlatım Türleri
Sürerlilik
Şahıs Ekleri
Şahıs Ekleri Nedir
Şair
Şart Birleşik
Şart Kipi
Şiir
Şiir Bilgisi
Şiir Nedir
Şiir Türleri
Şimdiki Zaman
Takısız İsim Tamlaması
Tam Kafiye
Tekil - Çoğul ve Topluluk İsmi
Tekil Şahıslar
Tekrarın Önemi
Terim Anlam
Teşbih
Teşhis
Tezlik
Tunç Kafiye
Türemiş Fiil
Türkçe
Türkçe 5
Türkçe 6
Türkçe 7
Türkçe 8
Türkçe Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Türkçe Müfredatı
Türkçe Programı
Ulaç
Uyak Nedir
Ünlem İşareti
Ünlemler
Ünvan Sıfatları
Vecize
Verimli Ders Çalışma Yolları
Vezin
Yaklaşma
Yan Anlam
Yan Düşünce
Yapılarına Göre İsimler
Yapım Ekleri
Yapıya Dayalı Anlatım Bozuklukları
Yardımcı Fiil
Yarım Kafiye
Yazı Türleri
Yazım Kuralları
Yeni Müfredat
Yer adlarının yazımı Kısaltmaların yazımı
Yer Tamlayıcısı
Yer-Yön Zarfları
Yeterlilik
Yüklem
Zaman Kayması
Zaman Zarfları
Zamir
Zarf
Zarf Tamlayıcısı
Zarf Tümleci
Zarf-Fiiller
Zengin Kafiye
Zincirleme İsim Tamlaması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder